inregistrarea oficiala a Uniunii Civice Maghiare in registrul partidelor de catre Tribunalul Municipal Bucuresti la inceputul acestei saptamini ar putea avea repercusiuni dintre cele mai variate asupra politicii romanesti. Ele depasesc cu mult sfera relativ strimta a razboiului de uzura dintre radicalii si moderatii maghiari din Romania.
*
Prima consecinta care trebuie luata in considerare are in vedere impactul sistemic. Nu este nici un secret ca, la inceputul anilor ’90, UDMR era o formatiune politica perceputa de multi alegatori din Romania drept o exceptie, un exemplu singular de cum ar trebui sa activeze un partid politic consecvent principiilor sale si, mai ales, de cum ar trebui sa vorbeasca si sa se comporte liderii partidului. Este indeajuns sa ne aducem aminte de Frunda György in calitate de candidat prezidential la alegerile din 1996 si 2000 si de performanta contracandidatilor sai. La ambele alegeri, multi romani isi exprimau regretul ca etnia domnului Frunda nu le permite sa voteze pentru domnia sa. Ceea ce, in paranteza fie spus, vorbeste mai degraba despre acel segment al electoratului, decit despre Frunda si UDMR-ul sau.
*
Participarea UDMR-ului la guvernare, in mod direct sau indirect, incepind cu anul 1996, a dus insa la uzura acestei formatiuni. Mai degraba decit sa-si influenteze partenerii, UDMR s-a dovedit a fi influentabil de catre ei sau poate de catre sistemul politic in sine. Coruptia si comportamentul oligarho-partinic nu cunoaste granite etnice, dupa cit se pare. in mod ironic, afirmatia adeseori facuta de catre liderii UDMR, potrivit careia telurile comunitatii maghiare din Romania trebuie atinse in cadrul sistemului politic existent, si nu in afara lui, cum o cereau radicalii, s-a dovedit exacta. Nu vreau sa afirm cu acestea ca realizarile obtinute prin participarea la guvernare ar fi fost nesemnificative din punc