» Aparute ca un fenomen de masa dupa 1989, magazinele de cartier sunt astazi in pragul falimentului.
» Constantenii prefera hypermarketurile si marile complexuri comerciale, pentru gama variata de produse si preturile ceva mai mici.
Patronii magazinelor de cartier din Constanta se plang de faptul ca marile lanturi de supermarketuri, hypermarketuri si magazine de tip cash&carry le-au pus afacerile pe butuci. "In ‘90, cand am inceput, aveam cateva sute de clienti pe zi. Acum, numarul lor de-abia ajunge la cateva zeci", spune Valentina Busuioc, vanzator. Acesta este insa un caz norocos, al unui "supravietuitor". Viorica Munteanu, fost patron, spune ca a inceput afacerile imediat dupa decembrie ‘89, iar lucrurile au mers bine cativa ani. "Imi permiteam sa traiesc decent din profitul obtinut. Lumea venea in numar mare, iar concurenta era reprezentata numai de alte magazine de cartier. Erau vremuri frumoase", spune ea. Trendul descendent a inceput in 2000, cand prima companie cu capital german a intrat pe piata constanteana, inaugurand un magazin de tip cash&carry. Pentru "buticari" a fost un ajutor, prin faptul ca se aprovizionau de aici, si nu din Bucuresti. Reversul medaliei a fost ca magazinul permitea si cumparaturile persoanelor fizice, care au migrat in numar mare spre acest gen de comert modern, occidental. De atunci, Constanta a fost impanzita de astfel de magazine, iar extinderea lor continua si in urmatorii ani, prin aparitia unor noi "jucatori". Principalele lor avantaje sunt numarul mare de produse oferite la vanzare si preturile, mai mici decat cele din buticuri. Magazinele de cartier rezista, la limita pragului de profitabilitate, prin cumparaturile mici, zilnice, pe care le fac cei care locuiesc in vecinatatea lor.
» Optiunea Producatorilor
Tendinta "migratiei" cumparatorilor catre magazinele importate din Occident se