Decizia Curtii Constitutionale de desfiintare a CNSAS nu este decat inca o etapa in batalia cu "sistemul ticalosit". Timp de cativa ani, legea 187, care stabilea functionarea CNSAS, nu a fost atacata de nici o institutie a statului.
Doar cei cativa "deconspirati" au contestat in justitie decizile CNSAS-ului. Legea fusese, oricum, ciuntita de Parlament pentru a-i reduce efectele cu iz de lustratie. Chiar si initiatorul ei, d-l C. Ticu Dumitrescu, nu o mai recunoaste. Cu atributii limitate, produsul legii a inceput - totusi - sa functioneze. Lent, este drept, si - uneori - partial. Cateva "cazuri" au fost insa rezolvate, cel mai spectaculos dintre ele fiind cel al lui Dan Voiculescu, ale carui ambitii politice au fost, astfel, frante. Conspiratul "Felix" a fost, de altfel, cel care a initiat - prin avocatul sau, deputatul S. Andon - plangerea impotriva deciziei CNSAS, care astfel s-ar substitui Justitiei. Si ceilalti "deconspirati" ar fi putut sustine, pe temeiul Constitutiei, acelasi lucru. Unii, cum am mai spus, au contestat deciziile CNSAS in justitie, realizand infirmarea sau confirmarea lor. Nici o astfel de actiune, pana la cea initiata de "motanul Felix", nu a generat mobilizarea Curtii Constitutionale, cum s-a intamplat acum. Oare de ce a hotarat CC abia in acest moment lipsa de temei constitutional a deciziilor CNSAS? De ce nu a dat ea acelasi verdict si pentru alte institutii ale caror decizii par a se substitui, de asemenea, hotararilor judecatoresti?
Sa ne lamurim. CC trebuie, in principiu, sa avalizeze conformitatea cu Constitutia a oricarei decizii importante pentru functionarea statului de drept. Membrii ei, inamovibili, ar trebui sa fie deasupra oricarei suspiciuni de partizanat politic. Constitutia poate fi ambigua in anume formulari, imperfecta in altele, dar atata timp cat este in vigoare - trebuie aplicata. Din nefericire, Constitut