O analiza a costurilor in domeniul transportului intern de marfa, efectuata de Bursa Europeana de Transport, releva cresterea spectaculoasa a acestora, pe fondul unor importante majorari la pretul motorinei, dar si a devalorizarii leului. Astfel, pentru un camion cu sarcina utila de 20 tone, costul a ajuns la 2,77 lei/km, iar pentru un camion cu sarcina utila de 3, 5 tone (7,5 tone masa totala maxim autorizata) costul a atins nivelul de 1,43 lei/km. Potrivit studiului, "pentru transportul intern, cresterea cu 18 % a costurilor in perioada 1 august 2007 - 1 februarie 2008, se datoreaza atit cresterii pretului la motorina, a cheltuielilor cu salariile, cu taxele si asigurarile, cit si faptului ca multe din cheltuielile unui operator roman de transport continua inca sa fie exprimate in moneda europeana. Este, dupa cum se stie, cazul cheltuielilor cu amortizarea, mijlocul fix - camionul - fiind exprimat la cumparare in euro. Mai mult, finantarea, care de cele mai multe ori imbraca forma leasing-ului, este exprimata tot in euro".
O crestere a costurilor s-a inregistrat si in transportul international, evaluarea indicind un plus de 3 procente, fiind in prezent in jur de 0,88 eurocenti/km. "Pretul la motorina a crescut semnificativ in extern, insa, deocamdata, pretul la intern al motorinei exprimat in euro a coborit, ceea ce a contracarat intr-o anumita masura cresterea pretului la motorina in celelalte tari din UE", se mai arata in acelasi material.
Desi, asa cum se precizeaza in analiza, au crescut costurile transportatorilor, fenomenul nu este urmat de o majorare la fel de rapida a tarifelor de transport, situatie in care operatorii de transport de marfa se pling ca lucreaza la nivel de profit zero sau chiar in pierdere. De aceea, una dintre asociatiile de profil ale transportatorilor este hotarita sa ajunga chiar si la greva generala, in incercarea