Vlad Paunescu, proprietarul Castel Film, spera sa aduca in Romania inca un film de Oscar, desi avantajul costurilor mici se evapora. Regulile jocului in competitia pentru bugetele Hollywoodului s-au schimbat.
Cand Anthony Minghella venea in Romania in 2002 sa filmeze "Cold Mountain", cei mai multi oameni din show-businessul american "nici macar nu stiau cum se scrie numele capitalei Romaniei, daramite s-o gaseasca pe harta", scria anul trecut "Variety" intr-un scurt articol despre industria romaneasca de film. |ntre timp, lucrurile s-au mai schimbat. Numarul actorilor de clasa A de la Hollywood care se cazeaza la Marriott si parcurg zilnic drumul pana la Snagov luni in sir, a crescut - la fel si numarul articolelor publicate in presa internationala despre Castel Film, compania care a produs "Cold Mountain".
Prima concluzie ar fi ca studioul infiintat in 1992 de un fost operator de film, Vlad Paunescu (55 de ani), pe 12 ha de teren agricol cumparat de la 12 tarani - "porumb si o parte mlastina", dupa cum isi aminteste acesta, a pus definitiv Castel Film pe harta celor care gestioneaza bugete de zeci de milioane de dolari pentru un film.
De altfel, nu sunt putini cei care inca vorbesc despre Romania ca despre un paradis al productiei cinematografice. Doar ca lucrurile sunt putin mai complicate. Pe acele bugete se bat acum mai multe studiouri decat in 2002: incep deja sa-si puna ofertele pe masa tari care pe-atunci nu erau luate in calcul, precum Bulgaria ori Lituania.
|n plus, Ungaria, unul dintre pionierii est-europeni ai productiei low-cost, a inteles la timp ca pierde teren in fata unor studiouri mai ieftine, precum cel al lui Vlad Paunescu, si si-a croit repede o lege prin care ofera stimulente fiscale producatorilor straini. {i, nu in cele din urma, "low cost-ul cinematografic" romanesc - cum il numea acum cativa ani