- Cultural - nr. 29 / 12 Februarie, 2008 Sevalet
ARTA SI UNIVERS RURAL SASESC
Expozitia lui Liviu Ovidiu Stef, "Satul sasesc", a avut toate datele unui adevarat eveniment cultural, ale carui particularitati includ atat ineditul, cat si originalul. Pentru ca oferta lui Liviu Ovidiu Stef s-a facut in doua registre _ unul pe simeze si altul intre copertile de album. N-a fost o intamplare aceasta formula culturala, Liviu Ovidiu Stef aflandu-se pentru a doua oara intr-o astfel de ipostaza. El a mai realizat o expozitie, "Biserici de lemn din judetul Mures", pe care a prezentat-o, simultan, si intr-un album de arta. Avem de-a face, de fapt, cu un program cultural, care va continua cu Sighisoara, in dimensiunea sa medievala. E un demers aparte in fenomenul plastic muresean, ceea ce face Liviu Ovidiu Stef, unul asumat cu responsabilitate si entuziasm. Cu frenezie, as putea spune. Cu un dinamism care nu tradeaza in vreun fel varsta artistului, care s-a angajat in acest proiect cu elan tineresc. "Satul sasesc" e, pentru Liviu Ovidiu Stef, si un reper istoric, dar si un spatiu al melancoliei si al nostalgiei. Perspectiva abordarii sale are si accente sociologice, dar si atitudinale. Pentru ca, evaluand starea "satului sasesc", pictorul, surprinzand arhitectura nu doar in maretia sa, ci si in decaderea ei, trage si un semnal de alarma. El recupereaza satul, prin mijloacele sale plastice, in arhaitatea sa, reclamand responsabilitate in a conserva emblemele trecutului. Liviu Ovidiu Stef face o selectie a imaginilor pe care le propune. El alege satul sasesc in dimensiunea sa arhitecturala si in cea etnofolclorica. Cetatile sasesti si portul sasesc sunt cele mai semnificative simboluri asupra carora se opreste ca sa defineasca un univers care, dupa secole de inflorire, isi pierde nu doar stralucirea, ci, pe alocuri, si urmele. Liviu Ovidiu Stef, peisagist si portre