Legea CNSASa agitat, a deranjat, a enervat, incat pana la urma a devenit neconstitutionala. Trecand peste profilul si interesele personale ale judecatorilor Curtii Constitutionale, despre care s-a vorbit, trecand peste coincidenta verdictului care a venit in perioada in care se asteptau sa iasa dosarele magistratilor, despre care s-a spus, doua cuvinte din hotararea Curtii ies in evidenta: drepturile omului. In Romania, din 1990 incoace, statul de drept, norma constitutionala si drepturile omului au fost amendate, revizuite, intinse ca plastilina cu atata determinare, incat au ajuns sa insemne de toate si orice. Venirea minerilor la Bucuresti, legitimarea oamenilor pe strada din motive de blugi, ochelari sau barba nu incalca drepturile omului? Trei mandate prezidentiale, desi Constitutia zice doua, nu era neconstitutional (la vremea respectiva Curtea a decis ca nu)? Presedintele facand campanie electorala in favoarea partidului din care, conform Constitutiei, nu mai face parte nu este neconstitutional? Detalii. Accidente ale procesului de tranzitie. Democratie tanara, proces evolutiv, considerente diferite, dupa partid. Fapt este ca, in 2008, Curtea Constitutionala este definitiv convinsa: Legea CNSAS incalca drepturile omului. Curtea Constitutionalaare dreptate. Trebuie sa ne preocupe drepturile omului, iar Legea CNSAS are de a face cu ele. Cei care au promovat Legea accesului la dosare au fost preocupati de drepturile celor carora li s-au forfetat drepturile de catre cei care au functionat ca informatori sau ofiteri de Securitate care le-au invadat viata privata, citindu-le corespondenta, ascultandu-le telefoanele si identificand dusmani ai statului. Dar omul (post)comunist se pretinde renascut din haosul si dramatismul din decembrie ‘89 (in care au murit altii), se vrea prin urmare exonerat de trecut si cere, ca simplu cetatean, sa i se respecte drepturile. Adica,