Când debuta, în 1963, cu placheta De pe pământ, Constanţa Buzea îşi contura deja un profil liric distinct, ale cărui linii esenţiale nu vor cunoaşte spectaculoase deplasări în timp. O frumoasă consecvenţă cu sine, probă a coerenţei viziunii şi a conservării unei ţinute etice demne, reiese din întreg scrisul său. La ritmul naturii
Când debuta, în 1963, cu placheta De pe pământ, Constanţa Buzea îşi contura deja un profil liric distinct, ale cărui linii esenţiale nu vor cunoaşte spectaculoase deplasări în timp. O frumoasă consecvenţă cu sine, probă a coerenţei viziunii şi a conservării unei ţinute etice demne, reiese din întreg scrisul său. Acesta s-a menţinut constant “la ritmul naturii”, cum spune un titlu de volum reprezentativ, din 1966: adică a ilustrat un soi de creştere organică reînnoită ciclic, înregistrând cu o superioară seninătate până şimomentele sufleteşti tensionate. Poezie prin excelenţă a iubirii, de la cele dintâi înmuguriri ale sentimentului la matura dragoste maternă, apoi la frământările femeii trădate ori decepţionate de mai târziu, lirica ei s-a exprimat mereu în regimul discreţiei, al unui soi de pudoare fundamentală a fiinţei supuse sorţii ori revoltată cu măsură contra seismelor ei. Una dinre ipostazele majore ale eului a putut fi apropiată, astfel, de figura mitologică a Penelopei aşteptând cu o răbdare încrezătoare, în Ithaca ei domestică, întoarcerea din “aventură” a bărbatului călător printre evenimente. Este o lirică autentic feminină, fără nici o notă peiorativă în această caracterizare, căci derapajele “romanţioase” şi minorele strategii ale discursului definit convenţional ca atare sunt absente.
Solidar de la început cu universul natural – “lumea de plante visând şi vibrând sub polen” – imaginarul său a rămas marcat până în straturile de adâncime de un “sfânt sentiment al trecerii şi al căderii”, p