Pe 16 februarie, la CineTePrinde
În perioada în care orice film care se producea în Uniunea Sovietică trebuia să treacă prin cenzura de la Moscova, georgianul Tengiz Abuladze a încercat să dărâme câteva dintre simbolurile lumii totalitariste. Aşa se şi face că, 42 de ani de carieră, Abuladze a reuşit să realizeze doar 13 filme, care însă l-au impus pe drept unul dintre seniorii cinematografiei.
Cel mai provocator film al binecunoscutei sale trilogii, pelicula lui de referinţă, a fost considerată Căinţa, nominalizat la Globul de Aur pentru cel mai bun film străin şi câştigător al marelui premiu al juriului la Cannes.
Despre modul în care s-a născut ideea acestui film, difuzat de Pro Cinema pe 16 februarie, de la ora 23, Abuladze povestea că a avut un accident de circulaţie foarte grav: „Un camion a intrat în maşina noastră, şoferul a fost ucis, iar eu, grav rănit. Am petrecut multe luni în spital şi mi-am promis mie însumi că, dacă-mi voi reveni, voi încerca să fac ceva care să conteze cu adevărat. Şi imediat am început să lucrez la scenariul filmului Căinţa”.
Regizorul georgian a decis să-i arate scenariul lui Eduard Şevardnadze, ministrul de externe al Uniunii Sovietice la acea vreme şi secretarul general al partidului comunist din Georgia. Acesta l-a apreciat, a făcut câteva sugestii, printre care şi cea referitoare la producerea filmului.
O singură dată pe an, televiziunea georgiană era autorizată să investească într-un program, dacă tema acestuia era aprobată la Moscova. Pentru a fi acceptată producerea acestui film, televiziunea georgiană a trimis următoarea telegramă: „Tengiz Abuladze va turna un program cu subiect moral - estetic”.
Astfel s-a născut Căinţa, filmul despre care avea să vorbească toată lumea în următoarea perioadă. Filmată în doar cinci luni, pelicula este o satiră a stalinismului, care aduce în prim-plan imagin