Preşedintele poate refuza o dată numirea unui ministru, deşi nu poate obliga parlamentul să modifice o lege trimisă la reexaminare. Sursa: Răzvan Vălcăneanţu
Preşedintele are dreptul să refuze, o singură dată, propunerea premierului de numire a unui ministru, deoarece şeful statului poate retrimite parlamentului spre reexaminare tot o singură dată o lege.
Acesta a fost raţionamentul pe baza căruia judecătorii Curţii Constituţionale i-au dat câştig de cauză lui Traian Băsescu în ceea ce priveşte refuzul de a o nominaliza pe Norica Nicolai la Ministerul Justiţiei. Analogia dintre remaniere şi procedura de adoptare a legilor ridică totuşi semne de întrebare. Dacă preşedintele cere reexaminarea unei legi, parlamentul nu este obligat să o modifice, iar dacă legislativul refuză schimbarea, ulterior şeful statului este obligat să o promulge.
În cazul numirii unui ministru, refuzul şefului statului trebuie urmat de nominalizarea unei alte persoane, de către premier. Judecătorii au stabilit însă că soluţia constituţională referitoare la reexaminarea legilor este universal valabilă pentru „soluţionarea conflictelor juridice între două sau mai multe autorităţi publice, care au atribuţii conjuncte în adoptarea unor măsuri prevăzute de legea fundamentală“.
În motivarea Curţii Constituţionale, dată publicităţii ieri, se arată că, în cazul Noricăi Nicolai, preşedintele nu se află în situaţia, întâlnită la restructurarea guvernului, de a executa o hotărâre a parlamentului referitoare la schimbarea unor miniştri. Situaţia în care se află Băsescu este de „a decide el însuşi numirea unor miniştri, la propunerea primului-ministru“.
Premierul nu are competenţădecizională
Judecătorii au mai stabilit că motivele refuzului prezidenţial „nu pot fi cenzurate de primul-ministru“, care „nu are decât dreptul de a prop