GLOBALIZARE ● Investitorii mondiali dau năvală pe piaţa imobiliară din sud-estul Europei
Asaltul mall-urilor asupra României a început la sfârşitul anilor ’90, piaţa "virgină" din ţara noastră fiind una dintre cele mai atractive în acest domeniu din Europa de Est.
GLOBALIZARE ● Investitorii mondiali dau năvală pe piaţa imobiliară din sud-estul Europei
Asaltul mall-urilor asupra României a început la sfârşitul anilor ’90, piaţa "virgină" din ţara noastră fiind una dintre cele mai atractive în acest domeniu din Europa de Est. Practic, în România nu exista nici un astfel de complex comercial. Imediat după 1990 fuseseră construite şi deschise pentru cumpărători doar câteva supermarketuri, cu deosebire în Capitală, dar şi în câteva oraşe-reşedinţă de judeţ. Azi, aproape în fiecare oraş mare, adică cu peste 100.000 de locuitori, există cel puţin un mall.
Primul mall din România a fost deschis în Bucureşti în anul 1999, în zona Vitan, şi a fost botezat chiar aşa: "Bucureşti Mall". Proiectul – dezvoltat de Anchor Grup, unul dintre cei mai importanţi investitori din acest domeniu – a fost un succes, atât pentru dezvoltator, cât şi pentru beneficiar (chiriaşi ). Drept dovadă, construcţia a fost extinsă anul trecut cu încă 8.000 mp închiriabili, ajungând la 37.000 mp.
MALL DUPÅ MALL. Anul următor, în 2000, conceptul de mall s-a extins şi în ţară, prin deschiderea "Iulius Mall", la început în Moldova, mai exact la Iaşi. Şi aici proiectul a avut succesul scontat. Au urmat apoi proiecte noi, implementate "în cascadă", în oraşe precum Constanţa, Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov, Piteşti, Târgu-Mureş, Oradea, Sibiu, Alba-Iulia, Bacău.
La sfârşitul anului 2007, România număra 20 de centre comerciale de tip mall, din care cinci în Bucureşti, totalizând aproximativ 600.000 de metri pătraţi suprafaţă înc