Preţul unei ceşti de ceai ar putea creşte cu 10% anul acesta, din cauza ofertei mici din partea furnizorilor, dar şi din cauza creşterii consumului de ceai pe piaţa chineză. Sursa: Sorin Antonescu
„Piaţa ceaiului va fi una în plină expansiune în 2008“, a declarat Kaison Chang, reprezentantul Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO), citat de publicaţia „Times Online“. Potrivit acestuia, „datele fundamentale ale problemei s-au schimbat şi consumatorii ar putea resimţi scumpiri“. Preţurile au crescut deja cu aproape o cincime în ultimii doi ani, odată cu adâncirea diferenţei dintre cerere şi ofertă.
Temerile privind scumpirea ceaiului s-au conturat mai clar în decembrie anul trecut, odată cu turbulenţele politice din Kenya, principalul exportator al ceaiului negru către piaţa britanică. În Mombasa, cea mai mare piaţă de ceai din lume, unde se comercializează frunzele provenite din Uganda, Tanzania, Ruanda şi Burundi, acest produs a atins, vineri, nivelul record de 2,48 de dolari pe kilogram.
Sfârşitul anilor de ceai ieftin
Potrivit purtătorului de cuvânt al Unilever, cel mai mare producător de ceai din lume, care deţine brandurile Lipton şi PG Tips, „şocul Kenya“, combinat cu creşterea costurilor cu transportul şi împachetatul, va pune capăt unei perioade de 20 de ani de scădere a preţului ceaiului de pe rafturile din Marea Britanie.
Pe de altă parte, William Gorman, preşedintele UK Tea Council, a declarat că preţurile în creştere sunt o consecinţă a scumpirii combustibilului şi a forţei de muncă. Comenzile neonorate privind transporturile de ceai din porturile din Kenya după recentele turbulenţe sunt un alt factor care determină noi scumpiri. Producţia globală de ceai se ridică, în momentul de faţă, la 3,6 milioane de tone pe an. Potrivit FAO, condiţiile climaterice nefavora