Chiar daca cele patru luni de campanie de aderare la fondurile de pensii s-au incheiat, goana dupa clienti este abia la inceput. Putine companii si-au atins obiectivele initiale si multe vor incerca sa castige cota de piata prin achizitia unor fonduri riv
Liderii pietei si-au facut socotelile si au decis: un client al unui fond rival valoreaza intre 30 si 200 de euro. Aceasta inseamna ca un fond de pensii cu 2.000 de clienti, de exemplu, ar putea fi cumparat cu o suma cuprinsa intre 60.000 de euro si 400.000 de euro, iar unul cu 20.000 de clienti valoreaza intre 600.000 si 4 milioane de euro.
Clientii fondurilor de pensii vor deveni tot mai scumpi odata cu startul colectarii contributiilor, pentru ca se va exclude riscul de a cumpara clienti cu conturi goale. Preturile vor creste insa si in functie de viteza cu care cele 15 companii de pensii - dintr-un total de 18 jucatori, cati are piata pensiilor obligatorii - care nu si-au atins obiectivele anuntate initial vor dori sa urce in piata. Singurele companii care au atins sau chiar au depasit cota de piata pe care si-au stabilit-o la inceputul campaniei de aderare sunt ING, Allianz-Tiriac si Generali, liderii pietei.
Care fonduri ar putea fi scoase la vanzare si vor deveni astfel tinte de achizitie pentru competitori? Primele vizate ar putea fi cele care au atras un numar extrem de redus de participanti, cum ar fi Prima Pensie, Bancpost, OTP, KD, MKB Romexterra, Zepter, AG2R sau Marfin. Nu toate vor vinde insa, iar printre doritoarele de fuziuni sau vanzarea fondului ar putea aparea, ca surprize, si companii din top 10.
"Fiecare participant valoreaza acum intre 150 si 200 de euro", spune Crinu Andanut, CEO al Allianz-Tiriac Pensii Private, al doilea administrator de pensii obligatorii de pe piata. El afirma ca valoarea unui client pe aceasta piata ar putea varia foarte mult, in funct