Rambursarea anticipată reprezintă o problemă dezbătută atât pe plan naţional, cât şi la nivelul Uniunii Europene. Dacă la nivelul Comisiei Europene rambursarea anticipată este considerată un punct crucial, fiind în acelaşi timp recunoscută ca cea mai sensibilă şi complexă problemă, reprezentanţii industriei susţin dreptul contractual al rambursării anticipate în situaţia în care numai cei ce se împrumută pot alege să plătească pentru această opţiune în loc să se împartă costurile între consumator şi ofertant.
Şi în ţara noastră rambursarea anticipată reprezintă o problemă sensibilă, însă băncile din România au început să facă primii paşi spre câştigarea încrederii consumatorului în produsele oferite. Totuşi, comisionul de rambursare anticipată are în prezent niveluri cât se poate de eterogene, pornind de la 0% (ING Bank) şi ajungând la valori de peste 10% (CitiFinancial). Trecând peste aceste aspecte, rambursarea anticipată reprezintă un mijloc prin intermediul căruia clientul îşi poate micşora costul total al creditului sau uşura costurile lunare cu rata la bancă.
Astfel, dacă un client doreşte să ramburseze anticipat o parte a creditului (după ce a luat în calcul comisionul de rambursare anticipată, hotărând că este mai bine să facă acest pas) aflat în derulare are cele 2 opţiuni:
- scade valoarea ratelor şi va avea de plătit lunar o sumă mai mică sau
- reduce perioada de rambursare finalizând creditul mai repede.Ceea ce trebuie avut în vedere în această situaţie este în primul rând capacitatea de plată a clientului (dacă poate susţine fără prea mari eforturi financiare o rată mai ridicată sau preferă o rată mai scăzută). Dacă aceasta nu reprezintă un impediment, vom lua în calcul, în funcţie de suma totală de rambursat la finalul perioadei de creditare, situaţia care îl favorizează din punct de vedere financiar.
Pentru aceasta, analiştii w