Pentru că americanii de la Bechtel nu au pe ce să lucreze, Ministerul Transporturilor contribuie singur la scumpirea lucrărilor . Cu proiectare, exproprieri şi finanţare rămase de căruţă, Pentru că americanii de la Bechtel nu au pe ce să lucreze, Ministerul Transporturilor contribuie singur la scumpirea lucrărilor .
Cu proiectare, exproprieri şi finanţare rămase de căruţă, autostrada are puţine şanse să fie finalizată conform programului, peste şase ani. Din cauza întârzierilor, costul final rămâne o mare necunoscută, de miliarde bune de euro. Faimoasa renegociere de acum doi ani a contractului s-a dovedit a fi doar praf în ochi.
La începutul anului 2006, Ministerul Transporturilor transmitea o notă privind renegocierea contractului semnat în 2004, de proiectare şi construire a Autostrăzii Braşov-Cluj-Borş. "Renegocierea a adus o economie de 126 milioane de euro", se lăuda ministrul de atunci, Gheorghe Dobre.
Faţă de costul total al autostrăzii, vehiculat până la acea dată, de 2,2 miliarde de euro, economia era evident derizorie şi cu greu putea justifica întârzierea de doi ani a lucrărilor. (Timp în care s-au scumpit materialele şi forţa de muncă).
În plus, după cum arată o informare de săptămâna trecută a Ministerului Transporturilor, raportul de renegociere permite Bechtel "păstrarea a 40 de milioane de euro deja încasate, cu titlu de cheltuieli de mobilizare". Mai mult, comisia de renegociere acceptă plata sumei de 4 milioane de euro reprezentând costuri de neutilizare echipamente, costuri de suspendare a lucrărilor etc.
Costul iniţial, scos "din burtă"
După alţi doi ani, faimoasa economie chiar nu mai are nicio valoare.
Nu mai este un secret pentru nimeni că suma de 2,2 miliarde euro mai are acum doar o valoare… istorică. Ministrul Ludovic Orban arăta recent că "nu a existat practic un studiu