O nouă analiză a costurilor în domeniul transportului intern de marfă, efectuată de Bursa Europeană de Transport, relevă creşterea spectaculoasă a acestora pe fondul unor importante creşteri ale preţului la motorină şi al devalorizării leului. Astfel, pentru un camion cu sarcină utilă de 20 tone, costul a ajuns la 2,77 RON/km, iar pentru un camion cu sarcină utilă de 3,5 tone (7,5 tone masă totală maxim autorizată) costul a atins nivelul de 1,43 RON/km.
Pentru transportul intern, creşterea cu 18% a costurilor în perioada 1 august 2007 - 1 februarie 2008 este datorată atât creşterii preţului la motorină, a cheltuielilor cu salariile, cu taxele şi asigurările, cât şi faptului că multe dintre cheltuielile unui operator român de transport continuă încă să fie exprimate în moneda europeană, în euro. Este, după cum se ştie, cazul cheltuielilor cu amortizarea, mijlocul fix - camionul - fiind exprimat la cumpărare în euro. Mai mult, finanţarea, care de cele mai multe ori îmbracă forma leasingului, este exprimată tot în euro.Discrepanţă între creşterea costurilor şi a tarifelorÎn transportul internaţional, creşterea costurilor în acelaşi interval este de 3%, fiind în prezent în jur de 0,88 euro cenţi/km. Preţul la motorină a crescut semnificativ în extern, însă, deocamdată, preţul la intern al motorinei exprimat în euro a coborât (datorită devalorizării rapide a leului), ceea ce contracarează, într-o anumită măsură, creşterea preţului la motorină în celelalte ţări din UE. În plus, devalorizarea leului a atenuat o parte din creşterea costurilor la intern (majorarea salariilor, creşterea preţurilor datorate inflaţiei, creşterea costurilor cu energia şi motorina, creşterea taxelor etc.). Creşterea extrem de rapidă a costurilor nu este, din păcate pentru transportatori, urmată de o creştere la fel de rapidă a tarifelor de transport, ceea ce în condiţiile în care transportato