Pentru ca americanii de la Bechtel nu au pe ce sa lucreze, Ministerul Transporturilor contribuie singur la scumpirea lucrarilor .
La inceputul anului 2006, Ministerul Transporturilor transmitea o nota privind renegocierea contractului semnat in 2004, de proiectare si construire a Autostrazii Brasov-Cluj-Bors. "Renegocierea a adus o economie de 126 milioane de euro", se lauda ministrul de atunci, Gheorghe Dobre.
Fata de costul total al autostrazii, vehiculat pana la acea data, de 2,2 miliarde de euro, economia era evident derizorie si cu greu putea justifica intarzierea de doi ani a lucrarilor. (Timp in care s-au scumpit materialele si forta de munca). In plus, dupa cum arata o informare de saptamana trecuta a Ministerului Transporturilor, raportul de renegociere permite Bechtel "pastrarea a 40 de milioane de euro deja incasate, cu titlu de cheltuieli de mobilizare". Mai mult, comisia de renegociere accepta plata sumei de 4 milioane de euro reprezentand costuri de neutilizare echipamente, costuri de suspendare a lucrarilor etc.
Costul initial, scos „din burta"
Dupa alti doi ani, faimoasa economie chiar nu mai are nicio valoare.
Nu mai este un secret pentru nimeni ca suma de 2,2 miliarde euro mai are acum doar o valoare… istorica. Ministrul Ludovic Orban arata recent ca "nu a existat practic un studiu de fezabilitate si estimarea costurilor s-a facut din burta".
In termeni tehnici, reprezentantii Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi spun ca estimarea din 2004 a costurilor a avut la baza un studiu de prefezabilitate realizat pe un tronson scurt, Cristian-Codlea, un tronson "usor", nerelevant pentru configuratia generala a traseului autostrazii.
De altfel, in scurt timp, realitatea din teren avea sa demonteze calculele de pe hartie. "Diferente de costuri au aparut din cauza f