Greu de definit, greu de cuantificat, însă din ce în ce mai vizibilă şi mai demnă să fie luată în seamă, clasa medie autohtonă se dezvoltă după o formulă proprie. În opinia sociologului Mircea Kivu, de la Ipsos Interactive Services, clasa de mijloc reprezintă cam 15% din populaţia adultă, adică vreo 2,5 milioane persoane. „Atrag atenţia că definiţia este relativă la contextul economic şi social al României. Clasa de mijloc autohtonă e foarte diferită de c
Greu de definit, greu de cuantificat, însă din ce în ce mai vizibilă şi mai demnă să fie luată în seamă, clasa medie autohtonă se dezvoltă după o formulă proprie.
În opinia sociologului Mircea Kivu, de la Ipsos Interactive Services, clasa de mijloc reprezintă cam 15% din populaţia adultă, adică vreo 2,5 milioane persoane. „Atrag atenţia că definiţia este relativă la contextul economic şi social al României. Clasa de mijloc autohtonă e foarte diferită de cea vestică. Ponderea principală nu o constituie micii întreprinzători, ci salariaţii din domenii de vârf. O altă specificitate este vârsta medie, mult mai redusă la noi“, arată el.
Dimensiunile ei exacte sunt greu de estimat, având în vedere, în primul rând, criteriile diferite de apreciere. „Am încercat să definim clasa de mijloc din România prin intermediul percepţiei asupra propriului nivelul de trai“, spune Daniel Enescu, general manager al Daedalus Consulting. „Astfel, dintr-o serie de cinci afirmaţii, primele două («Veniturile nu îmi ajung nici pentru strictul necesar» şi «Veniturile îmi ajung doar pentru strictul necesar») definesc pătura săracă. Următoarele două («Trăiesc decent, dar nu-mi permit cumpărarea unor bunuri mai scumpe» şi «Reuşesc să cumpăr şi alte lucruri mai scumpe, dar cu restrângeri») definesc clasa de mijloc. Ultima («Am tot ce-mi trebuie, fără să fie nevoie de r