Imi propun sa incep aici o serie de articole despre cum este capra vecinului, unde capra este lumea stiintifica, iar vecinul este lumea vestica, in special Canada. In cei patru ani de cand sunt student la Universitatea McGill din Montreal, Canada am avut ocazia sa particip direct la actiuni, proiecte, dezbateri si sa vad cum se fac anumite lucruri acolo.
Voi vorbi in aceasta serie despre educatie in liceu sau facultate, despre popularizarea stiintei, despre asociatii de studenti, despre dialogul intre oamenii de stiinta si politica, despre bugetul de cercetare si Asociatia Fizicienilor Canadieni.
Cercetare stiintifica inca din liceuIn acest prim articol voi prezenta cum se fac aici concursurile de cercetare stiintifica pentru liceeni. Astazi am avut oportunitatea sa particip la unul dintre acestea in calitate de membru al juriului. Am citit trei proiecte, am ascultat echipele prezentandu-l, am pus intrebari, am oferit si explicatii suplimentare, am dat o nota, am scris comentarii si sugestii pentru profesoara elevilor.
A durat cam trei ore totul. Era etapa pe liceu. Corectorii erau toti voluntari, erau peste 50 de proiecte concurente si era doar etapa pe liceu. E drept, nu toate liceele fac asa ceva, ci cele din cartierele mai rasarite educational si financiar, dar una peste alta multe licee din Montreal organizeaza aceste concursuri, multe orase din Quebec, multe provincii din Canada. E drept ca nu rezultate bune la Olimpiadele Internationale, dar unele proiecte de la faza nationala sunt brevetate.
Dupa cum veti vedea in doua exemple in continuare, cercetarea stiintifica la aceste proiecte este bazata pe aplicat si experimental.O echipa de elevi isi propune sa raspunda la o intrebare reala, emite o ipoteza, gaseste o metaoda experimentala sa o testeze, pregateste experimentul, face masuratorilor, interpreteaza rezultat