In ultimii doi ani, am asistat – sub umbrela Editurii Polirom – la un mic desant al prozatorilor basarabeni. Chiar daca unele titluri sint de fapt niste reeditari, fenomenul este semnificativ si merita, cred, comentat mai pe indelete decit am facut-o pina acum. Majoritatea autorilor s-au lansat nu la „Centru“, in Bucuresti, ci la „periferie“, in orasele unde si-au facut studentia: la Cluj (prin revista underground Philosophy and Stuff si Editura Idea, sub bagheta lui Vasile Ernu), la Brasov (atelierele de proza ale regretatului Gheorghe Craciun, cenaclul lui Alexandru Musina si Editura Aula) sau la Constanta (Mitos Micleusanu, Andrei Ungureanu – autor excentric, fantast, singurul „estet“ radical din zona). La Chisinau a debutat Liliana Corobca (Negrissimo, Editura Arc, 2003), singura preocupata si de domeniul istoriei literare. Editata cu sprijinul Fundatiei Culturale Romane/Institutului Cultural Roman si condusa de doi admirabili scriitori si lideri de opinie critica: Vitalie Ciobanu si Vasile Garnet, publicatia Contrafort de la Chisinau constituie si azi bastionul „noii literaturi“ din Basarabia.
Exista oare o nota „specifica“?
Corect e sa mentionam faptul ca multi dintre tinerii autori basarabeni – fie ei poeti, prozatori, dramaturgi sau eseisti – au crescut in proximitatea lui Alexandru Musina. „Mamosul“ literar al grupului de la Brasov a devenit, in postcomunism, si un mamos al scriitorilor alternativi de peste Prut. Oarecum pe aceeasi linie, nu trebuie uitata nici alianta poetica „fracturista“ dintre basarabeanul Dumitru Crudu si brasoveanul Marius Ianus. Afinitati transilvanene – deopotriva etice si estetice – se intrevad si in colaborarile sustinute ale unora la revista Vatra.
Fara indoiala, iesirea din marginalitate avea nevoie de sprijinul unei edituri importante si un bun manageriat al vizibilitatii. Dupa transferarea de la Cluj a