Probabil ca avocatii din Statele Unite fac coada la usa lui Tony Gilroy pentru a-i multumi. Filmul sau "Michael Clayton", despre presiunile si tensiunile din lumea ciocanasului trantit insistent si ineficient (in comediile gurese) si implacabil (in dramele cu tragice decese in final), se vrea o incursiune sincera si lipsita de prejudecati in universul marilor corporatii fara scrupule in goana dupa profit si a angajatilor lor, care platesc adesea mai mult decat vor pentru un salariu anual de sase cifre.
Dupa ce a scris cateva filme puternice (printre care seria Bourne si cea mai buna ecranizare dupa Stephen King, "Dolores Claiborne") Gilroy il ia pe George Clooney de-o aripa si-l transforma intr-un Neo al matricii avocatimii: angajat al unei mari firme din New York, Michael Clayton (Clooney) se ocupa de cele mai grele cazuri, exact acelea pentru care manualele nu te pregatesc deloc.
Din arsenalul lui Clayton fac parte spagile, micile santaje, cosmetizarile ilegale, eludarea regulilor, avocatul fiind un fel de detergent universal al cazierelor indivizilor plini de bani.
Dar cand colegul si prietenul sau Arthur Edens (Tom Wilkinson) are un atac de... moralitate exact cand procesul sau era pe cale sa se termine pozitiv, Clayton are de luat o decizie grea: sa musamalizeze cazul (care seamana foarte bine cu cel din "Erin Brockovich") sau sa-si asculte inima si sa ia prima decizie morala din ultimii sai ani de cariera. Dar in cale ii sta si stresata Karen Crowder (Tilda Swinton), avocata maleficei multinationale implicate in proces, in stare de orice pentru a-si pastra postul, salariul si... mintile.
Adevarat thriller, caci anumite informatii te pot costa viata, "Michael Clayton" se desfasoara molcom, inselator, Tony Gilroy fiind mai degraba un contemplativ decat un adept al actiunii ritmate. Probabil acest lucru i-a si adus cele sapte (surprinzatoar