Antreprenorii romani sunt atrasi ca un magnet de businessul in franciza.
Oamenii de afaceri romani au prins gustul francizelor si acum joaca la scara mare. Cea mai scumpa franciza care a ajuns pe piata autothona este Ikea, pentru care taxa initiala se ridica la aproximativ 11 milioane de euro.
"In medie, investitia pentru achizitionarea unei francize se ridica la 55.000-60.000 de euro. Cea mai scumpa franciza care s-a vandut pe piata din Romania este IKEA, iar valoarea totala s-a ridicat la 36 de milioane de euro, suma ce reprezinta investitia in magazin, de circa 25 milioane de euro, si restul taxa initiala de franciza", a spus Razvan Blid, presedintele Asociatiei Retelelor de Francize din Romania, la Salonul International RoFrancize, care s-a desfasurat in Bucuresti la sfarsitul saptamanii trecute.
Ca urmare, taxa initiala de franciza s-ar putea ridica in cazul Ikea, unul dintre cele mai puternice branduri la nivel mondial, la circa 10-11 milioane de euro. Ikea mai percepe si alte taxe francizatilor, printre care cea aferenta vanzarilor anuale, de 3%, conform The Economist.
Contactati de ZF, reprezentantii companiei au infirmat valoarea taxei initiale, dar nu au dorit sa precizeze nivelul exact al acesteia.
Magazinul IKEA din Baneasa, deschis anul trecut, a necesitat o investitie de 25 de milioane de euro si a generat venituri dupa primele noua luni de activitate de 70 mil. euro.
Franciza este detinuta pe piata din Romania de compania Moaro Trading. Presedintele Consiliului de Administratie al Moaro Trading este Gabriel (Puiu) Popoviciu, care controleaza si Baneasa Investment, compania din spatele proiectului Baneasa.
Alte francize foarte scumpe sunt Zara, de peste un milion de euro, sau lanturile de hoteluri Marriott, Intercontinental sau Hilton, unde taxa initiala este de cateva milioane de euro. Pe masura