Piata interna a produselor farmaceutice a avansat, anul trecut, cu 11,2%, ritm inferior celui din 2006, pana la valoarea de aproximativ 6 miliarde de lei, pe fondul cresterii puternice a segmentului vanzarilor cu amanuntul si a trecerii unor programe nationale de sanatate din zona de spital in cea de retail, potrivit datelor emise de Cegedim.
In conditiile in care ultima parte a anului 2007 a insemnat diminuarea ritmului de crestere, reprezentantii Cegedim estimeaza ca in 2008 piata va creste in continuare, insa rata de majorare va fi de 5-10%, sub performanta anilor anteriori, semn ca piata se indreapta catre o perioada de stabilizare.
Principalele variabile care vor influenta evolutia pietei vor fi evolutia cursului de schimb – majoritatea produselor vandute fiind importate), ca si politica de preturi, rambursare si finantare in general din sistemul public de sanatate. De asemenea, va fi interesant de urmarit performanta medicamentelor generice (copii ale medicamentelor originale) in 2008, deoarece in 2007 acestea au crescut cu o rata inferioara cresterii pietei totale, mai apreciaza specialistii Cegedim.
Diminuarea ratei de crestere a pietei pharma din Romania nu a produs nicio schimbare in topul primilor zece mari jucatori, GlaxoSmithKline ocupand, in continuare, primul loc, cu vanzari totale pe 2007 de 459,2 milioane de lei si o cota de piata de 7,5%, potrivit datelor emise de Cegedim.
A doua companie in clasament este Hoffman La Roche, care a raportat o valoare a vanzarilor de 412,4 milioane de lei si o cota de piata de 6,8%. Pe locul trei, Sanofi-Aventis, fara cooperarea cu Sindan- Pharma, a avut vanzari de 399,5 de milioane de lei si o cota de piata de 6,6%.
Novartis, pe locul patru, a raportat vanzari de 398 milioane de lei, iar Servier, de pe urmatorul loc, a realizat o valoare a vanzarilor de 364,8 milioane de lei.
Pfi