Cu cateva luni inaintea alegerilor la termen, spectrul anticipatelor este iarasi agitat. Dar de data aceasta pare ceva serios. Pentru prima data, toate partidele din blocul antiprezidential par interesate de subiect. si atunci justificarile abunda. In fond, alegerile anticipate se practica peste tot. Nu au fost chiar la inceputul lunii ianuarie organizate alegeri prezidentiale in Georgia? si, datorita crizei din Italia, nu vor fi alegeri anticipate in aceasta tara in aprilie?
Asa ca, descoperindu-se dupa zece luni de la investitura fara sprijin parlamentar, guvernul liberalo-udemerist mai ca sta sa pice! Buna ocazie pentru a face alegeri legislative la data alegerilor locale. Quod erat demonstrandum!
Dar cat de anticipate por fi alegerile anticipate? Mai ales ca data vehiculata pentru alegerile locale e 25 mai, iar mandatele alesilor locali expira in jurul datei de 10 iunie. Orice amanare a alegerilor locale dincolo de aceasta data poate crea probleme serioase, caci art. 72, alin. 1 din Legea administratiei publice locale stabileste ca "mandatul primarului este de 4 ani si se exercita pana la depunerea juramantului de primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organica, in caz de razboi sau de catastrofa".
Or, daca in 2004 primul tur al alegerilor locale a fost pe 6 iunie, si multi primari au fost alesi chiar atunci, prelungirea mandatului acestora nu se poate realiza in actualul cadru legislativ. Astfel ipoteza alegerilor simultane cade. si asta pentru ca deja pana la prima data avansata pentru alegeri au ramas mai putin de trei luni. Iar constrangerile constitutionale si legale impiedica organizarea alegerilor anticipate mai devreme de trei luni.
Fara dizolvarea Parlamentului nu se pot realiza alegeri anticipate. Iar art. 89, alin. 1 din Constitutie stabileste fara echivoc conditiile in c