Companiile de training autohtone au decis că piaţa locală nu le mai este de ajuns şi au pornit la cucerirea Europei. Între ţările vizate: Franţa, Austria, Olanda. Până de curând, firmele care şi-au luat inima în dinţi şi au trecut graniţa se limitaseră la extinderea regională, pe pieţe puţin dezvoltate. „Cel mai uşor a fost să ne extindem activitatea în Bulgaria şi Moldova“, spune Adela Cristea, managing partner al grupului Ascent. „Bulgaria a ad
Companiile de training autohtone au decis că piaţa locală nu le mai este de ajuns şi au pornit la cucerirea Europei. Între ţările vizate: Franţa, Austria, Olanda.
Până de curând, firmele care şi-au luat inima în dinţi şi au trecut graniţa se limitaseră la extinderea regională, pe pieţe puţin dezvoltate. „Cel mai uşor a fost să ne extindem activitatea în Bulgaria şi Moldova“, spune Adela Cristea, managing partner al grupului Ascent. „Bulgaria a aderat la UE împreună cu România, deci are multe particularităţi comune cu noi în plan economic. În Moldova, a fost avantajul lingvistic şi cultural“. În ceea ce priveşte strategia adoptată pentru aceste state, „ne-am adresat în primul rând companiilor străine nou-venite şi care aveau nevoie de sprijin local. În a doua fază, am trecut la programele de training, aici o principală dificultate fiind diferenţele lingvistice.“ „Trainingul, spune ea, este prin excelenţă o profesie a comunicării. De aceea, este dificil să te extinzi şi să ai totuşi permanent convingerea că programele tale de training sunt redate cu acurateţe în limbile locale“. Nu la fel au stat lucrurile cu Cipru, următoarea ţară de pe lista Ascent. Având de-a face cu o piaţă mult mai matură, era firesc ca şi abordarea să difere. „Acolo, targetul nostru de clienţi nu au fost companiile străine care îşi delocalizează o parte a afacerilor către Cipru, ci, dimpotrivă, companiile c