Petrom, cea mai mare companie romaneasca, a inregistrat un profit net 532 mil. euro (1,7 mld. lei) anul trecut, in scadere cu 18% in euro din cauza unei productii mai scazute si pe fondul unui leu puternic in primele trei trimestre.
Aprecierea leului a doborat si avantajul aprecierii cotatiilor internationale la titei inregistrate in ultima parte a lui 2007. In ultimul trimestru, Petrom a raportat un profit net de 65 mil. euro, cu circa 16% mai mic decat in aceeasi perioada a lui 2006, in ciuda cresterii pretului petrolului pana la 100 de dolari pe baril.
OMV, actionarul majoritar al Petrom, a raportat anul trecut o crestere cu 11% a profitului net consolidat, la 1,84 mld. euro. Profitul operational (EBIT) al OMV a atins un nivel record de 2,18 mld. euro, insa contributia Petrom a fost de 581 mil. euro, cu 14% mai redusa decat in 2006. Diferenta s-a facut pe segmentul de explorare si productie, pe care OMV a inregistrat un profit operational de 1,93 mld. euro, in crestere cu 1% fata de 2006, in timp ce Petrom a raportat o scadere cu 20% la 852 mil. euro, desi productia Petrom reprezinta peste 60% din productia totala a OMV.
"Petrom si OMV sunt similare in privinta segmentelor de business, dar participarea acestora in rezultatele finale este diferita. OMV are o contributie puternica pe partea de rafinare si marketing care nu se compara cu pierderile pe care Petrom le inregistreaza. Intr-adevar scaderea productiei Petrom are un impact asupra rezultatelor OMV pentru ca reprezinta aproximativ doua treimi din productia totala a grupului, dar nu este singurul factor. Rafinarea si marketingul schimba bilantul. In cazul Petrom, un impact puternic l-a avut evolutia leului, care practic a eliminat toate castigurile aduse de cresterea barilului pe pietele internationale", a explicat Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom diferenta dintre evolutia Petrom si cea a