- Diverse - nr. 43 / 1 Martie, 2008 De la traditionalul "tine calul", pana la automobilistul militar, este un drum lung si anevoios, precum de la aparitia primului automobil cu aburi (1769) si pana la automobilul modern, cu motor cu combustie interna (1893), intrate in productie dupa anul 1910. Aparute si in dotarea Armatei Romaniei, la inceputul Primului Razboi Mondial, ele au evoluat foarte rapid, incat, in doar zece ani, sa ajunga la nivel de companie _ batalion de transport, iar in cel de-Al Doilea Razboi Mondial sa se ridice la nivelul de Divizie Blindata (16.06.1941), cu un efectiv de 283 ofiteri, 433 subofiteri si 6.014 - trupa, avand 725 autovehicule si 134 tancuri, precum si alte dotari specifice. Divizie care, la 1 iulie 1941, a fortat Prutul ajungand, la 16 iulie 1941, sa elibereze orasul Chisinau, continuand operatiile militare pana la caderea Odesei (16.10.41). In aceste actiuni de lupta, Divizia 1 Blindata a pierdut 34 de ofiteri, 102 subofiteri si 1.125 _ trupa, 206 autovehicule si 111 tancuri. A revenit in tara in noiembrie, pentru refacere si completare, ca, in august 1942, sa fie din nou introdusa in lupta la Cotul Donului, cu efective si dotare aproape duble: 501 ofiteri, 593 de subofiteri si 11.592 _ trupa, avand 1.376 de autovehicule diferite si 112 tancuri. In aceasta actiune militara, Divizia a pierdut 130 de ofiteri, 87 de subofiteri si 3.067 _ trupa, 678 de autovehicule si 86 de tancuri. La 31 decembrie 1942, a inceput readucerea in tara pentru refacere si completare, fiind gata de lupta in iulie 1943. A fost mentinuta in tara pana in iulie 1944, cand a fost trimisa pe frontul din Moldova, iar dupa marea tradare de la 23 august 1944, a fost dezarmata si trimisa in Siberia, precum majoritatea Armatei Romaniei angajata pe frontul din Est, ramanand doar cei care s-au retras spre Carpati. Divizia 1 Blindata, in cei trei ani de lupta, a pierdut