» Cu o flota bazata exclusiv pe batranul MiG 21 Lancer, care isi va da duhul in doi ani, dar si sub presiunea respectarii standardelor NATO, Romania trebuie sa iasa la cumparaturi de noi avioane de lupta. SUA, Suedia, Italia si Franta se bat pentru 3,5 miliarde de euro.
» Ecuatia "de unde cumparam?
– SUA sau Europa" ne pune intr-o situatie delicata. Palatul Cotroceni este vazut ca un fan al americanilor, Palatul Victoria ca unul al firmelor europene, dar expertii cred ca oferta cu cel mai bun acces la tehnologii va castiga.
Romania vrea sa inlocuiasca vechile aeronave de lupta MiG 21 Lancer ale Fortelor Aeriene cu 48 de avioane "multirol", pentru care urmeaza sa cheltuiasca peste 3,5 miliarde de euro. Acesta este si un cost al aderarii la NATO, hora in care Romania a intrat de bunavoie, iar acum trebuie sa danseze dupa standardele de acolo. Valoarea imensa a contractului, interesele de afaceri, dar si vesnica dilema politica din care nu a scapat nici un stat de talia Romaniei – cumparam de la americani sau de la europeni – ne pune intr-o situatie delicata, dincolo de plusurile si minusurile ofertelor comerciale ale firmelor producatoare. Pana acum, cinci furnizori curteaza Romania cu produse similare ca performante: Gripen International (Suedia), Alenia Aeronautica (Italia), Lockheed Martin (SUA), Dassault (Franta) si Boeing (SUA). Jocul a inceput deja, dupa ce ministrul de Externe al Suediei, Carl Bildt, a discutat saptamana trecuta cu oficiali romani si a laudat oferta Gripen. Alte doua firme, Alenia si Dassault (prin asociatul EADS), sunt familiarizate cu piata din Romania, dupa contracte anterioare.
"Cu cat este mai mare, cu atat mai mult un contract de armament imbraca intotdeauna si un aspect politic. Cand cheltuiesti atatia bani, ar fi stupid sa nu beneficiezi si de avantajele politice. Fiind vorba de un program mare