Fantomele de pe rotile de fier• In fiecare zi, mii de ieseni se trezesc cu noaptea in cap pentru a ajunge in capitala judetului, in municipiu • Sunt navetisti, unii de zeci de ani, care pot spune ca au strabatut deja sute de mii kilometri cu trenul personal • Pentru o zi, reporterii ZIUA de Iasi s-au alaturat unui grup de navetisti, pe ruta trenului personal P 6401 Barlad - Iasi • La ora 5.44, ca dupa un semnal ce nu a fost vazut sau auzit de nimeni, peronul garii din Scanteia se transforma intr-un furnicar • Neica Parjolion, neica Jin, neica Manea, tanti Laptareasa, fata Popii, Bai Samanta strabat zi de zi acest drum, ca si nea Trica, un gospodar singuratic, prea ganditor
La inceputul drumului catre comuna Scanteia, de unde la 6 fara 10 minute in fiecare dimineata pleaca trenul personal Barlad- Iasi P 6401, la ora 5 dimineata nu este nici o tipenie de om. Satele dorm intr-o apasare grea a zilei de truda ce are sa se iveasca dupa revarsarea zorilor. Doar becurile de la sosea lumineaza, iar pe ulite rar se poate zari o luminita. Insa dupa ora 5.20, de pe la jumatatea soselei ce traverseaza comuna Ciurea se vad primele grupuri de navetisti. De la intrare in comuna Grajduri, marginile soselei sunt asaltate de grupuri si grupuri de navetisti. Zgribuliti, cu mainile varate in buzunare, barbati si femei, tineri si maturi, deopotriva, reiau acelasi drum care ii va duce fie spre scoala, fie spre piata, santier si mai rar intr-un un loc cald, de birou, la oras. Este semn ca doar in aparenta lumea dormea, deoarece acestia se trezesc de pe la 3.00 - 3.30 sa faca treburile de dimineata, dupa care sa se schimbe pentru serviciu. Un maxi-taxi gol se repede catre comunele ceva mai indepartate pentru a prelua navetistii. Orasul, luminat, era in schimb brazdat doar de galagia tramvaielor cu primii muncitori. Ceilalti, cu slujbe bune, castiga zilnic si cateva ore de