România pare a fi singurul participant loial la proiectul Nabucco, destinat să transporte gazele naturale din bazinul Mării Caspice în Europa Centrală via Turcia, potrivit “Budapest Business Journal”.
PE MÂNA RIVALILOR. În ultima vreme, proiectul Nabucco s-a confruntă cu o serie de abandonuri care pun în pericol existenţa acestui proiect de 4,6 miliarde euro, sprijinit de Uniunea Europeană şi SUA, destinat reducerii dependenţei UE de Rusia, care asigură un sfert din necesarul de gaze naturale al Europei. Conducta ar urma să aibă o lungime de 3.300 de kilometri şi să transporte circa 31 miliarde metri cubi de gaze naturale anual. Proiectul Nabucco a fost demarat de cinci companii de profil, OMV (Austria), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (România). Recent, consorţiul Nabucco a dobândit un al şaselea partener prin includerea companiei RWE (Germania). În ultimele patru săptămâni, însă, am asistat la un transfer al loialităţii majorităţii participanţilor la proiectul Nabucco spre un proiect rival, denumit South Stream, promovat de grupul rus Gazprom. Numai puţin de patru din cei cinci membrii iniţiali ai proiectului Nabucco şi-au transferat sprijinul spre proiectul South Stream, o conductă cu o lungime de 900 de kilometri ce va traversa Marea Neagră pentru a face legătura între Rusia şi Bulgaria, de unde se va împărţi în două ramuri, una spre Austria şi cealaltă spre Grecia, de unde va ajunge până la Otranto, pe coasta Italiei. Capacitatea maximă a noii conducte este de 10 miliarde metri cubi, iar primele livrări sunt programate pentru anul 2013.
PRESIUNEA GAZPROM. Grupul austriac OMV, care se află în fruntea consorţiului Nabucco, a semnat un acord cu Gazprom pentru transformarea terminalului de stocare de la Baumgarten, care trebuia să devină punctul final al conductei Nabucco, într-un joint venture deţinut în prop