Tarile sarace se imbogatesc, pretul benzinei creste si planeta se incalzeste. Rezultatul: o noua specie de masini pentru secolul al XXI-lea: mai cool, mai ieftine, mai compacte ca niciodata. Cand pretul benzinei a explodat vara trecuta, Millie Richardson – o femeie de 55 de ani din Lawrenceville, New Jersey –, si-a zis ca s-a saturat de mini-dubita sa.
Asa ca si-a schimbat Dodge-ul Caravan cu un Nissan Versa (Tiida in Europa) de 17.000 de dolari, o masina de clasa medie-mica ce consuma mai putin de 8 litri/100 km. Ii place ca face economii la pompa, dar e si mai incantata de cat de spatioasa e micuta ei masina. „Fiul meu are doi metri si a condus- o“, se minuneaza ea. „Deci e mica, dar e mare – are sens ce spun?“
Dar ce are si mai mult sens pentru Richardson este masina de 2.500 de dolari despre care a auzit ca a fost lansata in India luna trecuta: Tata Nano. Chiar daca nu exista inca planuri sa fie adusa in America, Richardson se arata pregatita pentru acel moment. „Doamne, ce mi-ar placea sa conduc una“, spune ea. „Mi s-ar parea ca o masina de unica folosinta. Avem atat de multe lucruri in viata noastra care sunt de unica folosinta – de ce nu si masini de unica folosinta? Ar fi atat de ieftina ca ti-ai putea permite tot timpul una noua“.
Trendul mini
In universul auto, mini a devenit noul mare. Impulsionate de cresterea puterii de cumparare din pietele emergente, pretul benzinei tot mai mare si ingrijorarea privind incalzirea globala din tarile dezvoltate, vanzarile de masini mici intra intr-o treapta superioara. Pana in 2012, analistii se asteapta ca, pe tot globul, clientii sa cumpere un numar-record de 38 milioane de masini de clasa mica anual, cu 65% mai mult fata de acum un deceniu. In Europa de Vest, piata de automobile micro – cele mai micute de pe sosele – este estimata sa creasca cu aproape 50% pana in 2011, fata de