Dupa trei ani de chinuri, legea votului uninominal e la doar un pas de intrarea in vigoare. Camera Deputatilor, forul decizional, i-a dat votul final, iar presedintele a anuntat deja ca o va promulga, chiar daca nu corespunde decat partial exigentelor sale.
Sa deschidem sticlele de sampanie, s-ar zice. Dupa viitoarele alegeri, clasa politica se va reforma, vom avea, in sfarsit, un legislativ competent, constient ca este in slujba electoratului si nu invers, vom scapa definitiv de figuri expirate si inutile care bruiaza mediul politic.
Chiar asa sa fie oare? Poate pentru prima data de cand se joaca de-a politica, Lavinia Sandru a spus un lucru bine gandit: "Chiar credeti ca actualii parlamentari ar fi votat cu o asemenea majoritate (doar 11 voturi impotriva) ceva care sa le faca rau?".
Probabil ca nu sau, in orice caz, au ales un rau cat mai mic cu putinta, adica un sistem mixt, struto-camila made in Romania. Acesta reprezinta, fara indoiala, un pas inainte, dar si o jumatate de masura, care ne va duce mai mult decat ne imaginam tot la mult hulitele liste de partid.
Dar pana sa discutam despre fondul legii si efectele ei, trebuie sa fim constienti ca aceasta este in pericol de a reveni in Parlament, daca va fi respinsa de Curtea Constitutionala, unde cel putin PRM are intentia sa o atace. Reprosurile PRM-istilor sunt, potrivit lui Lucian Bolcas, in principal doua - legea prevede ca fiecare candidat sa depuna o garantie echivalenta cu 5 salarii minime, ceea ce ar constitui o discriminare in functie de avere, si amendamentul introdus in ultima clipa de PSD.
Acesta prevede ca si presedintii de Consilii Judetene sa fie alesi tot prin vot uninominal. O prevedere care priveste alegerile locale, sustin contestatarii, nu ar avea ce sa caute intr-o lege referitoare la procedura de vot pentru scrutinul parlamentar. In