POSTELNICU: "Lucrul care i-a plăcut lui Anthony Bourdain în România este exact ceea ce oficialii din turism ar fi vrut să nu-i arate: mici şi bere la „botul calului“".
Deşi îl invitaseră să-i arate România, lacheii guvernamentali ar fi vrut ca dl Bourdain să vadă restaurante franţuzeşti. Pe lângă amatorismul de care turismul nu reuşeşte să scape, acest detaliu reflectă nişte triste adevăruri despre relaţia românilor cu ei înşişi şi, implicit, cu străinii.
Mai întâi, un rezumat: dl Bourdain a ajuns vedetă de televiziune de pe urma unei cărţi care face praf imaginea restaurantelor din New York într-un stil „fără perdea“. Emisiunea pe care o realizează la Travel Channel caută să dezvăluie aspectele autentice şi unice ale locurilor pe care dl Bourdain le vizitează. Intitulat „Fără rezervare“, programul dlui Bourdain aspiră să arate realitatea aşa cum e. Succesul programului provine din umorul şi candoarea cu care prezentatorul face „băi“ de cultură şi artă culinară pe unde merge, în încercarea de a reflecta cât mai bine cum sunt oamenii şi ce mănâncă ei.
Realitatea de care dl Bourdain a avut parte în România a constat din vizite coregrafiate la câteva restaurante atipice, prea scumpe sau prea comerciale pentru a-i atrage pe acei români de rând pe care dl Bourdain voia să-i filmeze. Petrecerile de kitsch cu Dracula, paznicii ciubucari şi chelnerii ursuzi au făcut o impresie prea proastă pentru a fi echilibrată de palincă, mici sau Cimitirul din Săpânţa.
Potrivit producătorilor emisiunii, oficialii guvernului român poartă marea parte a responsbilităţii pentru dezastruoasa experienţă a dlui Bourdain în România. Faptul că aceeaşi echipă a reuşit să facă emisiuni de succes în ţări cu mult mai puţine pretenţii ca a noastră, cum ar fi Uzbekistanul, conferă credibilitate acuzelor aduse.
Dacă s-ar fi interesat puţi