- Diverse - nr. 45 / 5 Martie, 2008 Conform unui raport privind starea invatamantului, publicat de Ministerul Educatiei, rata abandonului scolar (calculat pe baza metodei "intrare-iesire"), atat pe ansamblul invatamantului primar si gimnazial, cat si la nivelul fiecaruia dintre cele doua cicluri, inregistreaza un trend continuu ascendent. Ca urmare, in perioada 2000-2007, valoarea indicatorului a crescut de trei ori in clasele I-VIII (de la 0,6% in anul scolar 2000-2001 la 1,8% in 2006-2007), de doua ori si jumatate in invatamantul primar si de 3,5 ori in invatamantul gimnazial. Trist este si faptul ca, daca in primii doi-trei ani ai intervalului 2000-2007, abandonul scolar in mediul rural era destul de redus, din 2003, numarul elevilor care parasesc scoala a inceput sa-l depaseasca pe cel al elevilor din orase. Explicatia acestui fenomen? Una singura, in principal: conditiile financiare. Parintii nu mai au bani sa ii trimita la scoala pe cei mici, iar cei mari pleaca la munca in strainatate. Drept pentru care, perspectiva atingerii tintei stabilite de UE _ reducerea valorii acestui indicator la maximum 10% (fata de 22%, proportia pierderilor scolare, in cazul elevilor din mediul rural care au finalizat invatamantul gimnazial) pana in 2010, este inca problematica. Pentru a preveni fenomenul de abandon si violenta scolara, Ministerul Educatiei promoveaza programe ca "Avocatul Elevilor" si incearca sa angajeze un psiholog pentru unitatile scolare. In Romania insa, numai scolile care au peste 800 de elevi beneficiaza de serviciile unui astfel de specialist. "Avocatul Elevilor" este, de fapt, un comitet din care fac parte elevi, profesori si parinti. Programul, pus deja in practica in opt licee, urmeaza sa fie extins la nivelul intregii tari. GHEORGHE GIURGIU - Diverse - nr. 45 / 5 Martie, 2008 Conform unui raport privind starea invatamantului, publicat de Minist