Patronatele si sindicatele din industria alimentara au denuntat joi public "abuzul de putere al supermarketurilor", aducand drept argumente exemple concrete de abuzuri ale supermarketurilor si exemple de prevederi din contractele incheiate cu retailerii. Iata care sunt taxele platite de furnizorii super/hipermarketurilor, pe langa pretul produselor. Contactati de HotNews. ro, reprezentantii principalelor supoer/hipermarketuri de pe piata au declarat ca refuza sa aiba o pozitie pe aceasta tema sau ca inca nu si-au formulat-o.
Toate contractele incheiate intre supermarketuri si furnizori contin solicitarea de catre supermarketuri a unor "bonusuri, taxe si discounturi " foarte mari si intr-o continua crestere, arata reprezentantii partronatelor si sindicatelor din industria alimentara.
Ele se aplica in anul respectiv si sunt mentionate in anexe. O parte dintre aceste taxe, bonusuri, discounturi apar pe factura (on invoice), alta parte nu apar pe factura furnizorului (off invoice), dar sunt facturate ulterior in supermarketuri. Din categoria primelor fac parte:
- discounturile de baza acordate la produsele livrate
- discounturile acordate suplimentar in perioadele de reclame
- discountul logistic
- discountul de livrare depozit central.
Producatorii din sectorul alimentar condamna insa acele bonusuri care nu au o influenta asupra pretului de vanzare, dar ele creeaza o mare presiune asupra costurilor furnizorilor. Pe acestea isi doresc ei sa le aduca "la lumina" si propun in acest scop ca, in Codul de Bune Practici Comerciale pe care vor sa il negocieze cu retailerii, ele sa fie trecute in contracte. Bonusurile sunt fie procente aplicate la cifra de afaceri, fie sume fixe, cu diverse denumiri:
- serviciu centralizat de cumparare - reprezinta un procent din cifra de afaceri lunara, care se solicita pentru lansa