Vânzarile directe au înregistrat în România o crestere semnificativa în fiecare an. In 2005, cifra de afaceri a acestui sector a crescut cu 25%, fata de 2004, ajungând la 200 de milioane de dolari. Apoi ascensiunea a fost uluitoare. 20% din populatia tarii cumpara produse in acest fel, de cel putin 8 ori pe an.
Din usa in usa
Conceptul de vânzare “din usa în usa” si-a intrat pe deplin în drepturi, iar cel din “cunostinta în cunostinta” are la fel, mare succes. Cele mai dezvoltate afaceri de acest tip din Mures sunt Avon si Oriflame. O pata pe obrazul comerciantilor piramidali a fost Vision, care, de altfel, a si disparut repede de pe piata.
Cosmeticele ramân vârful de lance al industriei de vânzari. Majoritatea celor care s-au implicat în astfel de afaceri sunt femeile, cu vârste cuprinse între 17 si 55 de ani, care vad prin acest tip de comert piramidal un mod de a-si spori bugetul. De cele mai multe ori, meseria de reprezentant vânzari este o a doua slujba pentru unele, dar pentru altele este singura sursa sigura de venit.
Anda are 21 de ani si a devenit de ceva vreme colaborator Avon. De trei ani este distribuitor si are, în medie, 10-15 clienti în fiecare luna. “Întotdeauna încerc sa am câte o mostra din fiecare produs, pentru a putea recomanda clientilor mei ce e mai bun si ce li se potriveste”, spune Anda. Este studenta si recunoaste ca majoritatea clientilor sunt colegi de serviciu ai mamei, dar ca de-a lungul anilor a cunoscut multa lume prin intermediul cataloagelor pe care le împartea. Ca sa poata ajunge coordonatoare trebuie sa aiba cel putin 10 reprezentanti directi, pe care sa îi coordoneze cu grija si pentru care sa raspunda. Daca reuseste, va putea participa la sedinte nationale organizate de companie. “Nu am sanse mari acum pentru a deveni director zonal, dar, în timp, nu se stie”, spune optimista Anda. Si se vede ca si-a lu