Petrom, cea mai mare companie romaneasca, a ajuns la sfarsitul anului trecut sa detina 31% din piata de produse petroliere vandute prin benzinarii in Moldova, 18% din piata bulgara si 13% din piata fostei Iugoslavii, respectiv in Serbia si Muntenegru, printr-un numar de 257 de benzinarii, comparativ cu cele 211 detinute de companie la sfarsitul lui 2006.
Astfel, investitiile in retailul extern derulate de Petrom anul trecut sunt de aproximativ 70 de milioane de euro, tinand cont de faptul ca investitia intr-o benzinarie se ridica la aproximativ 1,5 milioane de euro.
Petrom a intrat pe pietele internationale din Bulgaria, Serbia si Muntenegru, la inceputul anului 2006 cand a achizitionat retelele de benzinarii prin care OMV, actionarul majoritar al companiei, era activ pe aceste piete.
Practic, pietele externe sunt singurele pe care Petrom a crescut in ceea ce priveste numarul de benzinarii, compania anuntand ca in ceea ce priveste piata locala planurile sunt acelea de a pastra reteaua de 550 de benzinarii la un nivel constant, tinta fiind aceea de a atinge pragul de rentabilitate in urmatorii doi ani. Pe piata locala, Petrom chiar a renuntat la aproximativ 100 de benzinarii in scopul eficientizarii activitatii.
In conditiile in care, in medie, o benzinarie OMV vinde aproximativ 5 milioane de litri de carburanti anual, dublu fata de una Petrom, vanzarile internationale ale companiei petroliere au ajuns anul trecut la aproximativ 1,1 miliarde de euro.
Vanzarile la nivelul pietei de retail (prin benzinarii - n.r.) din Moldova reprezinta aproximativ 20% din vanzarile inregistrate pe piata din Romania unde anul trecut s-au vandut 3,7 milioane de tone de carburanti exclusiv prin retelele de benzinarii, restul de pana la 5 milioane de tone reprezentand vanzarile pe wholesale. In aceste conditii retailul pe pitata din Bulgaria se ridica la aprox