Pofta nesăţioasă de cumpărături a clienţilor a umflat buzunarele marilor reţele de retail. Greii comerţului trec aproape impasibili peste acuzaţiile producătorilor privind taxele ascunse Pofta nesăţioasă de cumpărături a clienţilor a umflat buzunarele marilor reţele de retail.
Greii comerţului trec aproape impasibili peste acuzaţiile producătorilor privind taxele ascunse şi comportamentul abuziv. Cozile interminabile din super/hipermarketurile româneşti le dau patronilor siguranţa că nu vor fi taxaţi de clienţi.
Românul a dovedit o poftă nebună de cumpărături în super şi hipermarketuri, uitând de multe ori că pâinea pentru care stă la rând în marile reţele poate fi găsită, fără prea mulţi nervi, şi la brutăria din colţul blocului. Magazinele tradiţionale încep să piardă teren în preferinţele clienţilor, peste 55% din români preferând să-şi facă plinul prin intermediul retailului modern.
Această evoluţie, în paralel cu estimările privind creşterile veniturilor medii salariale în următorii ani, a pus pe jar companiile internaţionale care şi-au pregătit deja planuri de expansiune agresive în majoritatea oraşelor din ţară.
România consemnează ce mai importantă dinamică dintre pieţele de retail în tranziţie. În timp ce cota de piaţă a magazinelor alimentare s-a diminuat cu peste 30 de procente în patru ani, de la 51% în 2003, la 22% în 2007, hipermarketurile au crescut semnificativ, de la 4% în 2003, la 29% în 2007.
Magazinele de discount urmează la rândul lor acest tipar, începând de la zero în 2005 la 13% în 2007. În Europa Centrală şi de Est, reţelele moderne de retail reprezintă principalul loc pentru a face cumpărăturile pentru 79% din cehi, 74% din sloveni, 64% din polonezi şi unguri, 57% din slovaci şi doar 36% din bulgari.
Dacă la noi efervescenţa din faţa caselor de marcat este în