Sorin Dumitrescu, Biserici, Palatul Mogosoaia,decembrie 2007- martie 2008 Subintitulat scientist O arheologie vizuala a creativitatii si stilisticii bizantine si impartit, specios, in 4 ipostaze ecleziologice (Biserici, Coloana, Ruina, Pas), eseul de teologie figurata semnat Sorin Dumitrescu este un remarcabil (non)eveniment expozitional. Este remarcabil pentru ca e amplu - zeci de picturi, desene si bronzuri, amplasate in patru spatii muzeale distincte din cadrul Centrului Cultural Palatul Mogosoaia. Este un (non)eveniment pentru ca aduce putina noutate. Asa cum lasa sa se inteleaga si impozantul catalog aparut cu aceasta ocazie, artistul vrea sa isi consacre cu fast marea descoperire (noua de 25 de ani) a iconografiei bizantine. Sorin Dumitrescu detine o gnoza vizuala cu care tine sa epateze "burghezii" si credinciosii laolalta. Un initiat de for public, el impartaseste, cu fervoare si panas, tribulatiile spirituale, artistice si sociale care l-au adus aici - revelatii, frustrari, cercetari. Misticismul triumfalist al descoperirilor sale are, pe alocuri, ceva din sinceritatea dezarmanta a monahilor crestinismului timpuriu, ce marturiseau, cu sfruntarea vredniciei spirituale, absolut totul, de la polutiile nocturne la ambitiile diurne. Din aceasta pricina, intreprinderea lui Sorin Dumitrescu are ceva concomitent monumental si indiscret. Tema e mare ("mentalul icoanei bizantine"), mijloacele sunt impresionante (mergand de la macheta de cativa metri a iconostasului de la Biserica Scala Coelli din Roma pana la duzini de panouri de placaj pictate in tempera, cu dimensiuni ce coboara rar sub 240/210 cm), dar rezultatul este brun, scrum. Aproape nicio lucrare nu iese din asceza tonului de proplasma umila, verde-fiere, ce-si refuza, abil, inflacararea cromatica, pentru a scoateochii privitorului cu pamantul ars, amar, al spiritualitatii exhibate. Dincolo de dimensiunile se