Marile magazine afişează frecvent pe raft un preţ mai mic decât cel de la casă, potrivit reclamaţiilor centralizate de Protecţia Consumatorului. Sursa: EVZ
De la începutul acestui an, 5.500 de bucureşteni au reclamat diferenţe între preţul afişat la raft şi cel pe care trebuie să-l plătească la casă. Două din trei astfel de plângeri au fost confirmate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), după ce au făcut o vizită în magazin.
Programul „Codul de Bune Practici în Domeniul Scanării“ este propus comercianţilor cu titlu de recomandare. Până acum, codul a fost implementat doar de reţelele de magazine cash&carry Metro şi Selgros şi de Praktiker. Dacă la intrarea în supermaketul în care vă faceţi de obicei cumpărăturile vedeţi un afiş pe care scrie „preţul afişat este preţul plătit“, atunci puteţi fi sigur că nu veţi avea neplăcuta surpriză ca preţul afişat la raft să fie mai mic decât cel plătit la casă.
Cel puţin aşa promite Asociaţia Naţională de Codificare a Articolelor GS1 România, care consiliază supermarketurile - contra unei sume de 400 de euro pe lună - astfel încât clientul să nu fie indus în eroare. Asociaţia are atribuţii limitate: poate instrui angajaţii supermarketurilor pentru ca schimbările de preţuri din timpul zilei să se regăsească şi la raft, dar nu poate sancţiona abaterile.
Reclamaţiile curg,ANPC se scuză
La cele 5.500 de reclamaţii primite de la bucureşteni în doar două luni, ANPC a răspuns cu amenzi modice. Anul trecut, 50.000 de consumatori au depus astfel de reclamaţii, însă fără repercusiuni drastice asupra supermarketurilor. Vicepreşedintele ANPC, Gheorghe Ciubotaru, spune că de vină e legislaţ ia.
„Până luna trecută aveam mâinile legate, nu-i puteam sancţiona decât cu amenzi mici. Aplicarea Directivei europene privind practicile comerciale i