Dupa ce a dus Primola pe una dintre primele trei pozitii pe piata ciocolatei, compania Supreme Chocolat iese pe piete externe, insa se asteapta la un drum lung in regiune, in procesul de transformare a unui nume pe o eticheta intr-un brand care isi fideli
Din prisma unui antreprenor local, Jihad Jabra, cel care a pus bazele afacerii Supreme la inceputul anilor '90 in Romania, spune ca economia locala nu sustine transformarea unor branduri nationale in marci regionale in industria alimentara.
"Productivitatea muncii redusa, costurile nejustificat de mari si nivelul consumului pe piata locala mult sub media europeana (ceea ce genereaza rulaje mici) formeaza o ecuatie care nu ajuta companiile romanesti sa fie competitive la nivel regional, in lupta cu multinationalele", afirma Jihad Jabra, directorul general si asociat al grupului Supreme.
Cu toate acestea, compania a demarat anul trecut exporturile pe mai multe piete din regiune, iar in curand va incepe o promovare intensa a produselor in Bulgaria, tintind castigarea notorietatii pe o piata noua.
Investitiile in Bulgaria vor contribui la cresterea cheltuielilor de promovare ale companiei cu 30% in acest an fata de 2007, estimeaza reprezentantii Supreme Chocolat. Producatorul va ataca piata bulgareasca si cu ajutorul retelelor de magazine mari.
"Am putea fi si mai competitivi decat suntem acum, in conditii mai bune pe piata din Romania", afirma Jabra.
Dupa preluarea Kandia-Excelent de catre compania engleza Cadbury, tranzactie realizata in 2007, Supreme Chocolat a ramas singurul producator roman de ciocolata de pe piata autohtona. Acesta detine in prezent 12% din piata ciocolatei, potrivit unor studii de piata citate de Supreme.
Jabra - un antreprenor originar din Liban stabilit in Romania de la inceputul anilor '90 - are ambitii de transformare a marcilor Primola, A