Romania este amenintata de un nou conflict de amploare, cel dintre marii producatori alimentari si mari comercianti. Ca si in cazul razboaielor, cei care au de pierdut nu sunt guvernantii beligeranti, ci populatia, consumatorii. Pentru ca orice conflict presupune costuri, iar in conditiile unei cereri foarte putin elastice, acestea sunt transferate in totalitate clientilor.
Anticiparea unei cereri in plina ascensiune pe produsele alimentare, sustinuta de pensiile si salariile marite, i-a invrajbit pe producatori si comercianti. Numai pe cei mari, desigur, cei mici avand lucruri mai bune de facut. Sa supravietuiasca, de exemplu. Cat din viitoarea majorare de preturi va intra in buzunarul producatorilor agricoli si cat in al marilor retaileri? Aceasta este intrebarea!
Transparenta sa fie, dar confidentiala
Primii care au iesit la atac au fost producatorii. Patronatele din industria alimentara s-au facut frate cu... sindicatele si au solicitat o ancheta confidentiala din partea Consiliului Concurentei si a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului, care sa investigheze posibilele abuzuri ale retailerilor fata de furnizori. De ce confidentiala? Pentru a-i proteja de eventualele razbunari ale retailerilor, care le-ar putea sabota produsele. Pentru micii producatori n-ar fi o problema, ca oricum nu e razboiul lor.
Ei nu-si desfac produsele prin supermarketuri. Pentru marii procesatori, boicotul retailerilor ar fi un dezastru: la nivelul lor, cine nu desface in marile lanturi nu exista pe piata. De aceea „ancheta trebuie sa aiba neaparat un caracter confidential pentru a permite producatorilor si furnizorilor sa-si exprime liber nemultumirile, fara pericolul de a suporta anumite repercusiuni din partea retailerilor.
Ancheta trebuie facuta sub forma unor sondaje punctuale, pe anumite practici care pot fi conside