Deşi legea prevede că accesul la informaţii de interes public este liber, mare parte a funcţionarilor din cadrul primăriilor o încalcă, refuzând să dea curs solicitărilor cetăţenilor.
Mai mult, chiar şi în cazul în care oamenii primesc informaţiile cerute, acestea costă, iar preţul este de multe ori nejustificat.
Acestea sunt concluziile unui studiu realizat, în ultimul an, în 260 de administraţii publice locale din cele 41 de judeţe ale României (90 de municipii şi 170 de oraşe) şi prezentat ieri de Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei (AID).
1.100 de leipentru 50 de pagini
„Am constatat că, deşi accesul la informaţiile de interes public este liber, puţini dintre noi şi le pot permite. Asta întrucât peste 60% din administraţiile publice din mediul urban îi taxează pe cetăţeni pentru furnizarea acestora, iar sumele ce trebuie achitate ajung, în unele cazuri - spre exemplu, la Primă ria Caracal (judeţul Olt) - chiar şi la 1.100 de lei pentru un document de 50 de pagini. O astfel de taxă nu reflectă nici pe departe costul real al «serviciului» oferit de primărie“, a precizat Alexandru Cumpănaşu, preşedintele AID - România.
Reprezentanţii administraţiilor publice se prevalează de principiul „orice legea nu interzice este permis“ şi stabilesc valoarea taxelor după cum crede fiecare de cuviinţă, susţin specialişti din Ministerul Internelor.
Practic, „tarifele“ sunt stabilite prin hotărâri ale Consiliilor locale ori judeţene. La Iaşi, o astfel de hotă râre a fost adoptată anul trecut, însă în cuprinsul ei nu se specifică clar pentru ce tip de documente de interes public se percep taxe. Aşa se face că recent, chiar unui consilier local i s-au pretins 3.000 de lei drept taxă de fotocopiere pentru eliberarea caietului de sarcini la o licitaţie deja încheiată.
Şi la Timişoara, ta