Este primul episod al unei serii de texte ce vor prefata cea de-a opta editie a Bienalei de Arta Periferic de la Iasi, texte programate sa apara in Observator cultural cu frecventa lunara, din martie pina in octombrie, data desfasurarii in situ a Perifericului.
Periferic, cursorul pe thumbnail, imagine-in-progresie: sens invers-revers, ceea ce ar trebui sa nasca mai degraba un instantaneu, care (data fiind neutralitatea tehnica a obiectivului) reuseste sa capteze ceea ce o hermeneutica subiectiv-istorica risca sa deturneze, printr-o slaba rezistenta la tentatia de a vedea ca totul (trecut-prezent-viitor) se intimpla in si prin sine.
Un negativ-imagine-rasturnare-rasuflare sau, in alte cuvinte, instalatia istorie–prezent-(ca)-grafic-si-obiectiv (foto) sau, si mai simplu, o harta de pus pe perete unde pionezele se vor fixa (selectiv) la intersectia traiectoriilor perpendiculare imaginare. Pionezele sint prelungiri ale privirilor noastre.
Axa abscisei: timp cu desfasurare continua, cu punct de plecare cindva pe la sfirsitul ametitorilor si confuzilor ani ’90 si punct (temporar) de stationare in prezent.
Avertisment: Andy Warhol, „Se spune ca timpul schimba lucrurile, dar de fapt trebuie sa le schimbi tu insuti“ (a se citi „timp“ polisemantic, ca timp si vremuri). Aceasta inseamna: a face sa fie, a construi contextual, a (re)configura discursul.
Axa ordonatei: personajele-artist care se succed unele altora intr-un vertij, dintre care unele s-au pierdut irecuperabil pe axa timpului, iar altele au reusit sa se ridice deasupra lui.
(Selectiv) in grafic: Periferic, bienala de arta contemporana
Primele Periferice au fost convins declarate drept festivaluri de performance si astfel, intr-o anumita masura, aveau sa se integreze intr-un anumit pattern disponibil atunci, completat de defunctele festivaluri AnnART (L