Vanzarea catre Heineken cu 150 de milioane de euro a Bere Mures, o fabrica creata de la zero dupa 1990 care a impus pe piata berea la PET, arata ca ideile inovatoare se platesc scump.
In tavalugul multinationalelor este absolut surprinzator ca intreprinzatori romani sa aiba forta sa-si impuna propriile idei pe piata, iar acestea sa tina piept zecilor de milioane de euro investiti in marketing si sutelor de ani de experienta in business.
De unde nimeni din gigantii mondiali ai berii nu-i dadea vreo sansa, berea la PET a ajuns la vanzari de 500 de milioane de euro dintr-o piata de 1,2 miliarde de euro.
In competitia dura adusa de liberalizarea pietelor din ultimii 20 de ani, doar prin inovatie - a produselor, a proceselor, a modelelor de business - o companie sau o economie isi poate castiga un loc pe piata autohtona sau mondiala.
Virgil Mailat si echipa sa de la Bere Mures au parcurs prin intuitie si cunoastere in adancime a pietei si nevoilor consumatorilor ceea ce echipe de research cu zeci de oameni nu si-au dat seama. El a fost cu un pas inainte.
"Romanul este un tip comod. El vrea mai multa bere odata, dar nu-i place sa care sticle", a marturisit el in editia de ieri a revistei Business Magazin pe ce s-a bazat cand a insistat pe berea la PET, chiar daca partenerii sai de afaceri dezavuau propunerea.
Ce astfel de produse sau de modele de business a reusit sa scoata Romania in lume in ultimii ani? Putine. Un alt exemplu poate fi considerat lantul de materiale de constructii cu livrare la locul de utilizare Arabesque. Spre deosebire de Bere Mures, Arabesque, cu afaceri de 400 mil. euro, si-a gasit un loc nu numai pe piata locala, ci a inceput extinderea si in regiune.
Romanii pot compensa super-organizarea, experienta multinationalelor si accesul la resurse ieftine de finantare prin intuitie, cunoasterea pietei, dar si print