Pare un loc linistit, un orasel german de provincie, intr-o vale inconjurata de paduri,in apropierea raului Roter Main, faimos doar in lumea melomanilor si a muzicienilor. De fapt, ascunde controverse diverse, de la amintiri deranjante din epoca nazista,
Voltaire scria ca Bayreuth e un loc straniu, dar linistit, unde te poti bucura de confortul si linistea unei curti regale, pentru ca nimic din valtoarea lumii nu ajunge aici. Intre timp insa lucrurile s-au mai schimbat. Desi pentru turisti e un oras foarte primitor (dovada ca rezervarile se fac cu mare greutate), orasul operei wagneriene ascunde mai degraba "soap operas" (telenovele).
Aici totul se invarte in jurul festivalului de opera "Bayreuth Baroque", dedicat ope-relor scrise de Richard Wagner, care din 2000 se desfasoara in fiecare an la Markgrafliches Opernhaus. Biletele se vand cu 10 ani inainte (ceea ce a facut sa infloreasca si industria falsurilor), asa ca puteti spera la un fotoliu abia pentru editia din 2020. Cladirea in stil baroc intra intr-o efervescenta speciala in fiecare septembrie, iar in ultimii ani numeroase opere uitate au fost puse din nou in scena, iscand nu de putine ori controverse. In august 2006, o montare moderna a operei "Tristan si Isolda" provoca reactii puternice. Personajele erau imbracate in stilul anilor '60, iar deasupra scenei pluteau lumini fluorescente. Si montarea avangardista a unei opere de Puccini a fost huiduita in 2006.
Festivalul a iscat si scandaluri care privesc conducerea sa. Dupa numeroase negocieri, in 2007 functiile de manageri au fost incredintate Katharinei Wagner (29 ani), una din urmasele compozitorului, regizoare de opera, si lui Christian Thielemann, director muzical al Filarmonicii M?nchen. Katharina, fiica fostului director, a fost numita de presa de scandal "Bayreuth Hilton" sau "Bayreuth Barbie", ceea ce spune totul.
P