"Toti am fost artisti Art Nouveau" - dezvaluia Picasso originile artei sale. Desi s-a "razvratit" impotriva "curbelor nebunesti si salbatice" si s-a "limitat la linii drepte", pana la urma tot el, marele maestru al antinomiilor, recunostea sincer: "Chiar si cand esti impotriva unei miscari, esti totusi parte din ea".
E poate cel mai nurliu paradox al artei, acela de a nu se lasa niciodata invinsa de norme, dar, in acelasi timp, din pricina comoditatii, sa nu fie in stare sa refuze provocarea de a se incolona docila in clasificari.
Expozitia de la Muzeul National Cotroceni, ce reuneste lucrari aflate in patrimoniul Cotrocenilor si al Pelisorului, dovedeste si ea o intentie incitanta, fiindca face un balet involt intre originalitate si diversitate. Originalitate, pentru ca putini sunt cei privilegiati sa admire "de visu" lucrari ale corifeilor Art Nouveau, in frunte cu Alphonse Mucha, apoi Gustav Klimt, Privat Livemont, Adolphe Cossard, Marcel Lenoir, Rene Lalique sau Emile Galle. Si diversitate, pentru ca expozitia este conceputa pe patru axe de interes revelatoare, ce par disparate. Mucha&comp.-Regina Maria-Lucia Beller-reproduceri foto dupa celebre lucrari europene. Fiecare descoperita insa in cuantumul sau personal de valoare si inedit.
O nota aparte merita prezenta surprinzatoare a Luciei Beller (1889-1961), o personalitate discreta ale carei lucrari - grafica de carte, proiecte de tapiserii, vitralii si decoratiuni - vin sa se afilieze, chiar daca mai tarziu, stilului Art Nouveau in Romania.
Cateva opere semnate de "secesionistul" Gustav Klimt - printre care Alegoria muzicii, proiectul de decorare a fostului Teatru National din Bucuresti -, precum si reproduceri foto dupa Antonio Gaudi, Carlo Bugatti, Paul Charbonnier, Eugene Gaillard si altii complinesc pelerinajul la aceasta miscare aproape dibace.
Arta costa
Tabl