La Palatul Cotroceni s-a deschis expozitia Art Nouveau in colectiile Muzeului National Cotroceni si Castelului Pelisor, reunind piese ce au apartinut Familiei regale a Romaniei. Acest curent ce a aparut si s-a dezvoltat in ultimele doua decenii ale veacului al XIX-lea si in primul al urmatorului a cuprins toate artele, majore si minore, de la arhitectura, pictura, grafica si sculptura, pana la artele decorative (sticla, portelan, tapiserie si arte textile, mobilier, argintarie si bijuterii).
A fost cunoscut sub mai multe denumiri, in functie de tara si orientarea spre geometrism sau spre organic: Modern Style in Anglia, Floreale in Italia, Secession in Austria, Jugendstil in Germania, dar apelativul francez a fost cel unanim recunoscut si folosit. In Franta, unde multe dintre noutati erau persiflate si etichetate in deradere - asa cum s-a intamplat, la inceput, cu Impresionismul, ce si-a capatat numele dintr-o gluma a unui cronicar - a mai fost desemnat si prin stil tenie sau coup de fouet (lovitura de bici) datorita liniilor ondulate si impletiturilor complicate. Apogeul acestui stil - ce se nutrea din baroc si rococo, filtrate prin traditiile populare locale, dar si straine, in special scandinave - a fost atins la Expozitia Universala de la Paris din 1900 si, de aceea, a mai fost identificat drept Arta 1900. S-a afirmat ca Arta 1900 a aparut ca o reactie la istorismul secolului al XIX-lea. Dar, in tinuturile romanesti, ea a imbracat chiar haina istorismului ce inca nu afectase aceste locuri.
Principesa Maria era foarte pasionata de acest stil si a adunat foarte multe obiecte produse de manufacturile franceze, germane si austriece. Unul dintre cumnatii ei, marele duce Ernest de Hessa, primul sot al surorii sale Victoria Melita, poreclita Ducky, patrona atelierele din Darmstadt unde se produceau obiecte decorative in acest stil. Apoi, celebritatea l