Marile scoli de business ca Harvard sau Columbia vor intra direct pe piata locala in momentul in care se va estompa mirajul pe care il exercita studiul in strainatate asupra studentilor romani, iar acest lucru nu se va intampla foarte curand.
"Deocamdata este mai rentabil pentru marile scoli sa atraga studenti la ele acasa. Practic, marile scoli vin si 'iau caimacul pietei', cum se spune in marketing, adica au ca public-tinta tinerii motivati si solvabili", spune Nicolae Pop, decan al Facultatii de Administrarea Afacerilor cu predare in limbi straine si director din partea romana al programului de MBA Romano-German.
Iar aceasta strategie nu este foarte profitabila pentru mediul de business local, intrucat o foarte mica parte dintre cei care aleg sa faca un MBA in strainatate se mai intorc acasa. "Perceptia asupra programelor de MBA de pe piata este relativ difuza. Exista un sentiment de neincredere fata de programele locale. Oamenii inca nu-si dau seama ca avantajul unui program local este ca nu trebuie sa iti intrerupi jobul", spune Pop, care adauga ca aceasta atitudine este generata de perceptia generala a investitorilor straini, declarata sau nu, vizavi de colaborarea cu structurile locale.
Cat priveste felul in care se obisnuiesc managerii cu rigoarea unui program de instruire cum este un MBA, Pop spune ca lucrurile nu sunt mereu usoare, intrucat este foarte puternic dezvoltata in randul acestora mentalitatea de a prioritiza lucrurile urgente in detrimentul celor importante.
Piata s-a segmentat pe criteriul lingvistic, este de parere decanul Facultatii de Administrarea Afacerilor cu predare in limbi straine, iar o nisa inca neexploatata, dar cu un potential extraordinar este cea spaniola. Programul de MBA Romano-German se adreseaza mediului de expresie german, 18 dintre cele 20 de module desfasurandu-se in germana si doar doua