Şi în România specula practicată de hipermarketuri a devenit greu de suportat atât de către producători, cât şi de cumpărători Comisia Europeană se pregăteşte să anihileze
Şi în România specula practicată de hipermarketuri a devenit greu de suportat atât de către producători, cât şi de cumpărători
Comisia Europeană se pregăteşte să anihileze practicile neortodoxe ale supermarketurilor din spaţiul comunitar. Parlamentul European a solicitat deja Comisiei să elaboreze şi să adopte un act normativ care să armonizeze, la nivel comunitar, legislaţiile naţionale şi care să ducă la limitarea abuzurilor supermarketurilor.
Pe fondul investigaţiei demarate în Uniunea Europeană, şi producătorii de la noi au lansat, la începutul acestei luni, o serie de acuzaţii la adresa marilor lanţuri de magazine. Cea mai gravă dintre acestea este acuzaţia de cartel.
Dar dacă la noi revolta producătorilor şi a consumatorilor este în fază incipientă, în statele membre UE, producătorii au găsit soluţii pentru anihilarea acestor carteluri. Ce-i drept, soluţiile au venit în urma unor analize şi, ulterior, ale unor strategii în sprijinul consumatorului. La noi nu există nici analize, nici strategii, iar producătorii nu ştiu să reacţioneze decât cu pancarta în mână.
Lege specială în Hexagon
În Franţa, Legea Dutreil din 2006, care completează legislaţia în vigoare, a limitat deja efectele negative ale sistemului de "marje înapoi" - comisioanele plătite de furnizori distribuitorilor pentru a-şi putea expune produsele în rafturile supermarketurilor, comisioane care pot ajunge până la jumătate din preţul produselor.
Cu toate acestea, sectorul rămâne foarte concentrat, 90% din piaţa franceză a marii distribuţii fiind controlată de cinci centrale: Carrefour, Lucie (Leclerc şi Sistem U), Opera (Casino, Cora, Franprix, Leader Price şi Monoprix-Prisunic), Inte